Puur communicatie - december 2017 - editie 02

Doelgericht 2018 inmet een duidelijk doe-plan

We zitten bijna onder de kerstboom, op de drempel van 2018 maken wij alweer plannen voor het nieuwe jaar. Wij helpen je graag bij het concreet krijgen van je marketing- en communicatieplan en zetten je ideeën om in actie. Laten we communicatie-doen

5xIn het hart

Hoe zorg je dat je gezien wordt door je doelgroep? Dat zij snappen wat je te bieden hebt en welk probleem jij kunt oplossen? Zo kom jij in het hart van je doelgroep.

1. Maak een ijkpersoon

Verdiep je in je doelgroep. Wie is deze persoon? Is het een man of vrouw? Denk na over zaken als: opleidingsniveau, interesses, hobby's, vakantiebesteding, lievelingseten, enzovoort. Maak de beschrijving concreet.

2. Denk in oplossingen

Waar heeft jouw doelgroep op dit moment last van? En hoe kun je hem helpen bij het oplossen van zijn probleem? Vraag je bestaande klanten naar wat jouw toegevoegde waarde is en wat ze in jouw communicatie missen.

3. Verras

Durf het eens anders te doen, verras, denk anders. Hoe creatiever hoe beter. Leg dan je idee voor aan je denkbeeldige ijkpersoon. Is die er enthousiast over? Dan heb je je nieuwe invalshoek of communicatiemiddel te pakken.

4. Taal, stijl, toon

Natuurlijk heeft jouw organisatie een bepaalde communicatiestijl. Maar dat heeft jouw doelgroep ook! Sluit aan bij de belevingswereld van je doelgroep, pas je taalgebruik aan zodat je goed begrepen wordt.

5. Zoek de emotie op

Waar loopt jouw doelgroep warm voor? En wat raakt jou als individu of organisatie? Waar gaat het nu echt om? Durf als organisatie je emoties te laten zien. In interviews, in filmpjes, in fotografie. Deel waar het je echt om te doen is.

IJkpersoon ontwikkelen?

In een workshopsetting gaan we met jouw team aan de slag om je doelgroep levend te maken. Vanaf het moment dat we de persona's of ijkpersonen gemaakt hebben, gaan deze jou helpen om middelen te maken met effect. Recht in het hart van je doelgroep!

Neem contact op

Website en magazine resulteren innieuwe samenwerkingen en verbindingen

‘Al langere tijd hadden we behoefte om ons verhaal beter zichtbaar te maken. Met onze nieuwe website duurzaamhout.nl en online magazine lukt het ons steeds beter onze visie en verhaal over duurzaamheid te delen. Dit vergroot onze naamsbekendheid en leidt tot nieuwe samenwerkingen en verbindingen’, vertelt Ernst-Jan Damen, een van de drie directieleden van Van Vliet Kastanjehout.

‘In onze vorige editie lieten we bijvoorbeeld boomhuttenbouwer Rob van de Wulp aan het woord en werden er mooie foto's gemaakt. Hij was daarna in gesprek met SBS6 over een nieuw televisieprogramma: Boomhut XXL (uitzending vanaf januari). In dit programma gaan 5 teams 5 super-de-luxe boomhutten bouwen in Drenthe. Rob stuurde ons magazine door naar de programmamaker en de redactie was gelijk enthousiast. Nu mogen wij het hout leveren voor de boomhutten. Dat is een concreet voorbeeld van het effect van ons magazine.’

Duurzaamheid

Van Vliet Kastanjehout bestaat bijna 25 jaar. Het bedrijf uit Langbroek adviseert over duurzame inrichtingsconcepten en het levert duurzaam hout. ‘Ons hout wordt bijvoorbeeld toegepast bij de inrichting van openbare ruimtes, dierentuinen, campings maar ook in particuliere tuinen. Daarnaast hebben we samenwerkingen met Talpa voor onder meer het programma RTL 4 Eigen Huis & Tuin en met Lodewijk Hoekstra. Hij is bekend als de tv-tuinman, mede-oprichter van NL Greenlabel en partner in 247green.nl. Net als wij, houdt hij zich bezig met verduurzaming.’

Exposure en nieuwe klanten

‘Met onze website en het magazine hebben we een mooi platform waarop we ons verhaal kunnen vertellen en onze samenwerkingen zichtbaar kunnen maken. Lime C, Websteen en Diezijnvanmij ontwikkelden de site en het magazine en helpen ons bij de vervolgstappen als het gaat om content en vindbaarheid. Dat het werkt, blijkt wel uit het feit dat ons magazine veelvuldig door onze relaties gedeeld wordt. Dat levert ons mooie exposure en nieuwe klanten op waar we heel blij mee zijn.’

Ernst-Jan Damen, grondlegger van Duurzaamhout.nl.

Contentkalender 
zet je idee om in actie!

In 6 stappen ben je op weg

Ben jij al zo ver? Heb je die stok achter de deur om ook in 2018 echt aan de slag te gaan met jouw content? Volg deze zes stappen en voor je het weet, ben je begonnen!

  • Ontwikkel je contentstrategie: bepaal de belangrijkste aandachtsgebieden.
  • Focus en maak keuzes: koppel bedrijfsdoelstellingen aan interesses van doelgroepen.
  • Brainstorm: denk gezamenlijk na over interessante onderwerpen.
  • Vertaal de content in middelen: print, social, interviews, artikelen, foto’s, film.
  • Maak een concrete planning: van maand tot maand, van week tot week
  • Doe: voer je plan uit, meet respons, evalueer, schaaf bij.

Heb je hulp nodig? Neem contact op!

Wij kunnen je helpen bij het ontwikkelen van de juiste strategie, de realisatie van de middelen en het meten van de resultaten.

Wij doen in communicatie; enkele inspirerende projecten

Wil je meer weten?

Tips ontvangen hoe wij jou kunnen helpen bij jouw (online) communicatiestrategie en communicatiemiddelen? Zoals je website, magazine, brochure of nieuwsbrief? Wij helpen je graag verder!

Meer informatie